Stermeczky Zsolt: Jézus meg az a másik
Akit Biffnek Hívtak – Emlékek egy kihúzott életből –
Gaál Dániel rendezése olyan, mint egy jobbfajta amerikai vígjáték: a témához illően olykor akció-, máskor drámai elemek keverednek benne.
Christopher Moore Biff evangéliuma című könyve 2002-ben jelent meg először, és viszonylag rövid idő alatt hasonlóan nagy világhírnevet szerzett magának, mint a Monty Python-féle Brian élete. A párhuzam nem véletlen, ugyanis mindkét mű a keresztény kultúrkör legfontosabb figurája, Jézus történetéből indul ki, ezen belül is abból a kérdésből, hogy vajon hogyan élt Jézus korában egy olyan egyszerű halandó, akit meg sem említ a Biblia. Amíg azonban Pythonék egy Krisztussal pusztán egy helyen és egy időben élő, tőle mégis független figurát teremtettek meg Brian személyében, addig Biff nem más, mint Jézus – eredeti nevén Józsua – közeli barátja, aki hatéves korától élete végéig ismerte őt. A történet szerint ezt a Biffet támasztja fel közel kétezer év múlva egy Raziel nevű botcsinálta angyal, hogy az egykori barát megírja a saját emlékeit Jézusról. Ő azonban kevésbé Jézusról ír, mint inkább saját magáról és közös történetükről, ide értve – talán – közös szerelmüket, Mária Magdolnát (becenevén Marit) is.
A könyv szövegének és a fizikai színház eszköztárának a keresztezésével egy lendületes, üresjáratok nélküli előadást láthatunk Gaál Dániel rendezésében, amelynek mindössze egyetlen nehézkesebb pillanata van: a legeleje. Az olvasót – jelen esetben a közönséget – megszólító kezdősorokra már a könyv is szerzői áldásként hivatkozik, és mind Pék Zoltán fordítása – amelyet az előadás kiindulópontként használ –, mind pedig Herczeg Péter előadásmódja épphogy a határán van annak, hogy ne váljon túl patetikussá.
Herczeg játéka egyébként még egy ok a párhuzamra az amerikai filmekkel: a földi küldetése alatt nagyjából folyamatosan tévét néző Raziel szerepében egy kicsit a magyar Jim Carrey-re ismerhetünk. Rugalmasság és a szerepben rejlő túlzások lehetőségének bátor kijátszása jellemzi Herczeg játékát ennél a figuránál. Különösen viccesek azok a részek, amikor Raziel a tévében látott tartalomra reflektál, a szappanopera-sorozat eseményeinek a lekövetésétől az első Harry Potter-film kommentárján keresztül egészen a Family Guy főcímzenéjének a lelkes követéséig. Nem elhanyagolandó Herczegh másik szerepe sem: Biff beszámolója szerint Jézussal tizenhat évesen útnak indultak keletre, hogy megkeressék a napkeleti bölcseket, tőlük várva segítséget a felkészülésben a Megváltó-szerepre. Ezen útjuk során akadtak össze a jetivel, melynek szerepében Herczeg olyan finom árnyalatokkal mozog és van jelen a színpadon, amelyre Razielként nincs lehetősége.
Ami a napkeleti bölcseket illeti, mindhármukat Hunyadi Máté alakítja, de az összes olyan szerepet ő kapta, amelyek egy kicsit is tudatos hatalmi pozícióról szólnak. Felbukkan még rabbiként, démonként és légiósként. Mégis, két legviccesebb alakítása az önmagában kissé bizonytalan Keresztelő Szent János, illetve az a pizzafutár, aki Biff hosszas unszolására leköpi Razielt. Egyébként ez utóbbi szerepben jelenik meg Hunyadi először a színen, és azonnal magára vonja a figyelmet azzal, ahogy tűpontosan és fegyelmezetten beleáll a meglehetősen félszeg figurába.
Az előadás egyik legszebb – egyben legokosabb – gesztusa, hogy az összes női szerepet Dér Mária alakítja. Ezek közül a legmeghatározóbb egyértelműen Mária Magdolna: Biffnek vele alakult ki komoly viszonya, és a történet végkifejlete is szorosan hozzá kapcsolódik. Biff minden nőben, akivel szexuális kapcsolatot létesít, Mária Magdolnát látja viszont. Dér Mária játéka éppen erre épít. Ebben a szerepben szinte teljesen eszköztelen játékot láthatunk tőle, viszont az a pontosság, precizitás és komolyság, ami itt megvan, visszaköszön az összes többi női karakterben, legyen az kurva vagy öregasszony. Egyszer sem ripacskodik, a leghálátlanabb szerepeket is ugyanazzal a figyelemmel játssza. Ettől működik a jelenléte akármelyik szerepben.
Biff és Józsua viszonyának ábrázolása arról tanúskodik, hogy Gaál Dániel – aki a rendezésen túl Biff szerepét is magára vállalta – nagyon is tudta, milyen anyaghoz nyúl. Kettejük barátsága úgy ível át az egész történeten, hogy mindketten tisztában vannak a szerepükkel: Józsuából Messiás lesz, Biff pedig mindig csak az a másik lesz, aki ott volt mellette, függetlenül attól, hogy mennyit tett érte. Biff azonban ezt soha nem hányja a barátja szemére. Mintha csak tudná, hogy ez a feladata. A küldetéstudatos, ám önmagában sokszor mégis bizonytalan Józsuát játszó Nagy Márk, és a talán kevésbé küldetéstudatos, mégis folyamatosan a jelenben élő Biffet alakító Gaál között jól működik a kémia. Ez az a kulcsviszony, ami a leginkább egyben tartja ezt az egyébként karaktergazdag előadást.
Akit Biffnek Hívtak – Emlékek egy kihúzott életből –
Christopher Moore Biff Evangéliuma (Lamb) című regénye alapján készült. Rendezőasszisztens: Efstratiadu Zoé. Rendező, koreográfus: Gaál Dániel.
Szereplők: Nagy Márk, Gaál Dániel, Dér Mária, Herczegh Péter, Hunyadi Máté.
SZFE Ódry Színpad, Budapest, 2018. március 18.