Szekeres Szabolcs: Sötétben

Grecsó Krisztián: Megyek utánad

Jönnek-mennek a lányok. Road movie ez a javából.

Grecsó Krisztián Megyek utánad című regénye eljátszik azzal az örök prózaírói dilemmával, hogy az elbeszélő és a főhős ugyanaz a személy-e. Ezúttal az a szerzői válasz, hogy igen is, meg nem is. Bíró Bence a fenti, 2014-ben megjelent szövegből készült színpadi változata még inkább hangsúlyozza az előbbieket. A dráma elbeszélője a könyvtárosként dolgozó, névtelen, első generációs értelmiségi. A főhős ugyanez a kamasz, majd fiatal férfi, akit akkoriban Darunak hívtak az ismerősei. Igen nagy a különbség ugyanannak a személynek két énje között. Bíró dialógusai magabiztosan pergetik a történetet.

Jönnek-mennek a lányok. Road movie ez a javából. Persze csak átvitt értelemben. Daru tapogatózik az életben. Talán nincs is olyan, aki nem ezt teszi. A fiatalember olyan, mint a világosból a töksötétbe jutó. Minden igyekezete arra irányul, hogy minél kevesebbszer ütközzön. Ám a sérülések és a horzsolások elkerülhetetlenek. Sőt, olykor leveri az asztalokról a tárgyakat, amelyek aztán nemegyszer összetörnek.

Megyek utánad 675x360Baki Dániel, Mészáros Béla és Kurta Niké / A fotó forrása a Jurányi Ház fb-oldala

Egy dívány és más semmi. (Látvány: Ottlik Jikka.) Dékány Barnabás rendezése a majdnem semmiből teremt teljes világot. A világítási effektusokat példamutatóan használja az előadás. Komoly feszültséget teremt, amint a sötét színpadon Darunak és Eszter apjának az arcán a szembejövő autók a reflektorainak a fényei villannak, a színészek kezében tartott lámpáknak köszönhetően. Az öngyilkosság felfedezésénél a rendezés ügyesen a sejtelmes homály szabdalta színpadsarok felé irányítja a néző figyelmét.

Daru be szeretné lakni a világot, otthon érezné magát benne, de a sokat tapasztalt könyvtáros tudja, hogy ez lehetetlen, ezért már csak a nyugalomra vágyik. Baki Dánielt láthatjuk Daru szerepében. Az 1980-as éveket idéző, vállig érő haj az akkori idők tinibandáinak, az A-HA, vagy a Duran Duran tagjainak a külsejét idézik. Daru érzékeny srác, tele álmokkal és vágyakkal. Baki megkapóan várakozó és türelmesen reménykedő tekintete alapozza meg a produkció másik két színészének átváltozásait. Az egyik ilyen, ellenállhatatlan humorú szituációban Daru drogozik, barátjával, Jánossal. Mindketten olyan lánnyal járnak, akinek biztos kapcsolata, sőt vőlegénye van. Aztán még, hogy teljessé legyen az érzelmi zűrzavar, kiderül ez meg az.

megyekutanad3Mészáros Béla, Kurta Niké és Baki Dániel / Fotó: Révész Róbert / A fotó forrása: MASZK Egyesület

Mészáros Béla kabinetalakításai emlékezetesek. A Portás groteszk alakjához az ellentétes erők küzdelme adja a dinamikát. A kollégium bejáratának lelkiismeretes őrzője cerberusként uralkodik a posztján. Hírből sem ismeri az irgalmat, hiszen ha a szerettei által, telefonon keresett diák nem érkezik sietve, szinte futva a fülkéjébe, emberünk kérlelhetetlen szigorral teszi le a kagylót. A furcsa hatalmát még élvezi is. Az árnyékos háttér előtt lopakodó színész energikus, ferdén előre dőlő teste íjszerűen görbül. Így húzza maga után a takarásból a telefon egyre feszesebb zsinórját. A jelenet végén mintha rúgó pörgetné, úgy pattan, úgy sodródik ki lábujjhegyen a játéktérről. Mégis Mészáros játékának legszebb momentumai alapjaiban drámaiak. Daru Eszterrel jutna dűlőre, miközben kerítésszaggató pálinkát próbálnak mindketten legurítani a torkukon. A tétova közeledési kísérlet előterében Mészáros magába néző, könnyes szeme gyönyörűen mesél a valamikori önmagáról, soha nem múló bűntudatáról és a végleg elvesztett illúzióiról.

Daru egykori barátnőit Kurta Niké adja. A jól eltalált színpadi szkeccsek megfejthetetlennek mutatják a nőt. Minden életet titkok kísérnek. Ezek az idő múlásával nemhogy feldolgozhatónak nem tűnnek, de traumává válnak. Megismerkedünk Lilivel, Daru gyermekkori szerelmével. A tragikus sorsú Eszter kitárulkozó naivitását vészjósló zárkózottság váltja fel. Az érzelmi sérült Sára helyesen ismeri fel, hogy a férfiak által vezérelte világban csakis az ölének segítségével juthat előre. A kiszolgáltatott Petrát családjának elvárásai temetik maguk alá. Gréta mellett hősünk belekóstol a házasság lelket ölő, testet alázó unalmába. Kurta a legmeredekebb kaptatót a skizofrén Adél szerepében teszi meg. Az első pillanattól látszik, hogy valami nem stimmel vele. A lány önfeledt, előzmények nélkül gyorsuló mozdulatai, akkor is szétesettségről árulkodnak, ha éppen nincs beszívva. A brutálisan őszinte Adél felrúgja az illemet, hiszen olyanokat mond és akkor, amelyek a megszokott társasági kényelmet veszélyeztetik.

megyekutánad2Baki Dániel és Mészáros Béla / Fotó: Révész Róbert / A fotó forrása: MASZK Egyesület

Annyira nem lehet impotens és szerelmes az ember, hogy a leltározást elfeledje, szögezi le Daru a saját apját idézve a regény vége felé közeledve. Kész tehát a lista. A jelenben Juli tűnik a befutónak. Talán le lehet zárni a múltat. A Grecsó–Bíró–Dékány trió ellene megy a szokásosnak. Mást sem hallunk mostanában minthogy mennyire programozható az ember élete, még érzelmi síkon is. A trénerek és a pszichológusok előre tervezhető projektekben gondolkodtatnak minket a párkapcsolatról, a gyerekvállalásról meg főleg.

Szegeden, a THEALTER Fesztiválon már látható volt a Megyek utánad. A Jurányi Produkciós Közösségi Inkubátorházban a MASZK Egyesület, az Orlai Produkciós Iroda valamint a FÜGE támogatásában bemutatott remek egyfelvonásos arról szól, hogy lehet bőszen tervezni, ám az érzelmeink alapvetően irracionálisak és kiszámíthatatlanok. És jól is van ez így.

Grecsó Krisztián – Bíró Bence: Megyek utánad (MASZK Egyesület – Orlai Produkciós Iroda – FÜGE)

Grecsó Krisztián regényét színpadra írta: Bíró Bence. Látvány: Ottlik Jikka. Asszisztens: Vincze Petra. Rendező: Dékány Barnabás.

Szereplők: Mészáros Béla, Kurta Niké, Baki Dániel.

Jurányi Produkciós Közösségi Inkubátorház, 2019. szeptember 19.

 

© 2016 KútszéliStílus.hu