Turbuly Lilla: Hernádi Judit rózsaszínben

Becéző szavak (Orlai Produkció, Szentendrei Teátrum) – Mi történt Baby Jane-nel? (Hatszín Teátrum)

Mindkét előadás középpontjában a családi kapcsolatok, a szülő – gyermek, illetve a testvéri viszonyok állnak.

Jó hete volt a Hernádi Judit-rajongóknak szeptember közepén: két előadást is bemutattak a főszereplésével. (Igaz, a Becéző szavakat nyáron már láthatta a közönség Szentendrén, most a pesti bemutatóra került sor.) Közös a kettőben az is, hogy mindkettőnek van könyves és filmes előzménye. A Becéző szavakat a Shirley Maclaine és Debra Winger főszereplésével forgatott, 1983-as filmből ismerhetjük (r.: James L. Brooks), a Henry Farrell regényéből készült Mi történt Baby Jane-nel? című thrillert még korábban, 1962-ben mutatták be, Bette Davis és Joan Crawford főszereplésével (r.: Robert Aldrich). Ráadásul mindkét előadás középpontjában a családi kapcsolatok, a szülő – gyermek, illetve a testvéri viszonyok állnak. Mindennapos huzavonák és ijesztő vadhajtások egyaránt.

becezo1Becéző szavak / Hernádi Judit és Péter Kata / Fotó: Pénzes Kristóf

A Becéző szavak legnagyobb veszélye és nehézsége, hogy a történet könnyen elvihet a melodráma irányába. Konfliktusos anya – lánya kapcsolatot jelenít meg, amelyben az anya önzése, ahogy folyamatosan kritizálja a lányát, egyszerre nevetséges és irritáló. Aztán a lány betegségével a vígjátéknak induló sztori sötétebb irányba tolódik, miközben ez a változás a szülő – gyermek viszonyt is módosítja. Kocsis Gergely meghatározó rendezői döntése, hogy a betegséget az élettől csak úgy viruló Péter Katával úgy játszatja el, hogy gyakorlatilag nem játszatja el. Nem látjuk megtörtnek, egy feljajdulástól eltekintve, szenvedőnek sem. Állapotát azzal jelzik, hogy oldalra ül, hallgat, passzív lesz, kivonódik a mindennapi életből. A halált pedig a színésznő ülve táncolja/mozogja el. Ezzel a megoldással kétségtelenül elkerülik a melodrámát, de némileg súlytalanítják is az előadást. Hernádi Judit záró monológja azonban üt, így nézőként mégsem ússzuk meg teljesen a bevonódást.

becezo2Becéző szavak / Hernádi Judit és Gyabronka József / Fotó: Pénzes Kristóf

Mind az anya – lánya jelenetekben, mind a volt űrhajós szomszéd és az anya futó kalandnak induló, majd komolyabbra váltó románcában jól működik az előadás humoros, vígjátéki vonulata. Utóbbiban Hernádi Judit és Gyabronka József két, nagyon eltérő, de egyaránt egocentrikus, a magányba más-más módon beletörődött ember egymásra találását jeleníti meg szerethetően és érzékenyen. Hernádi Judit anyafigurája úgy túlzó, hogy egy-egy vonásában, megnyilvánulásában mindannyian ráismerhetünk családi kapcsolatainkra, és érezni mögötte annak a „közelebb”-nek a lehetőségét, amire majd az előadás végén a karaktere rátalál. Péter Kata a mozgásával, a gesztusaival is erősen megtámasztja az általa játszott lány érését a kamaszkorból éppen csak kilépett, anyját mégis bölcsen tűrő szertelen és szerelmes fiatalasszonytól a házasságába lassan beleszürkülő, majd a betegségét sorsként elfogadó asszonyig.

babyjane1Mi történt Baby Jane-nel? / Hernádi Judit / Fotó: Toldy Gábor

Más árnyalatban, de a Hatszín Teátrumban is rózsaszín díszlet fogadott bennünket (minkettőt Kálmán Eszter tervezte). A Mi történt Baby Jane-nel?  pódiumszínpadot idéző berendezése azonban jobban megköti a játszókat, mint a Becéző szavak semleges, különböző lakásokat és belső tereket megjelenítő díszlete. Alföldi Róbert rendezése sokat játszik a függönyök el- és összehúzásával, a mit mutatunk meg, mit takarunk el lehetőségével. És éppen ez az a pont, ahol a néző elbizonytalanodhat, hogy mit is lát egyáltalán. Színpadon megjeleníteni egy pszichothrillert nagyon más, mint filmen, máshogy hatnak a feszültségkeltő eszközök, könnyebben lelepleződnek a titkok, és nagyon máshogy hat a vérben tocsogás is. Ez az előadás azonban nem is egyértelműen pszichothriller. Több benne az irónia, időnként a humor, főleg Hernádi Judit és Bercsényi Péter jeleneteiben, vagy az előadást lezáró közös éneklésben. Miközben Kiss Mari drámát és thrillert játszik. Ez az eldöntetlenség okoz némi zavart a nézőben is. Lehetséges, hogy az egészet egy abszurd játékként kellene nézni? Vagy a bizonyos szempontból a gyermeki létben megrekedt, de közben szánandó szörnyeteggé változott Baby Jane drámájaként? Vagy egyszerűen thrillerként? Ezek a nézetek ezúttal nem erősítik, inkább gyengítik egymást.

babyjane2Mi történt Baby Jane-nel? / Bercsényi Péter / Fotó: Toldy Gábor

Miközben minden alakításban érződik az a sok-sok munka és figyelem, amit beletettek. Egészen különleges élmény a nyitójelenetben a gyermekként megjelenő Hernádi Juditot látni. Karaktere később is sokat megőriz ebből a gyermekiből, például a mozgásában vagy az őt ért (valóságos vagy vélt) sérelmekhez történő viszonyulásában.

A történetet nemrégiben a szabadkai társulat is színre vitte Galambos Péter rendezésében. A POSZT-ot is megjárt előadásuk jelentősen átírta, modernizálta, egy mai tehetségkutató keretei közé helyezte a sztorit. Alföldi Róbert azonban megtartotta az eredeti helyszínt és időszakot. Ami megint csak elbizonytalaníthat bennünket: van valami közünk ehhez a történethez? Azon kívül persze, hogy a mérgező családi kapcsolatok kortól és időtől független jelenségek. Ezt a vonalat azonban éppen a thriller gyengíti azzal, hogy az egyedi extremitás felé löki a történetet.    

babyjane3Mi történt Baby Jane-nel? / Hernádi Judit és Kiss Mari / Fotó: Toldy Gábor

Hernádi Judit népes rajongótáborának azonban élmény lesz őt egy ilyen szerepben megnézni. A Szombathelyről tíz év után eljött Kiss Marit is jó újra Budapesten látni (egykori szombathelyi kollégájával, az ápolónőt játszó Hartai Petrával), nagyon szépen építi fel ezt a megkínzott, a szemünk láttára szétzilálódó asszonyt. Külön kedvencem az ismét női szerepben (is) fellépő Bercsényi Péter horgolós jelenete, ahogy a szünetről visszatérő nézőkkel beszélget rövid- és hosszú pálcákról.

De ha felajánlanák a lehetőséget, hogy még egyszer megnézhetem valamelyik előadást a kettő közül, a Becéző szavakra ülnék be.

Dan Gordon: Becéző szavak

LarryMcMurtry regénye és a Paramount Pictures Corporation filmprodukciójának James L. Brooks által írt forgatókönyve alapján.

A Szentendrei Teátrum és az Orlai Produkció közös bemutatója.

Játsszák: Gyabronka József, Horváth Illés, Cseh Judit, Hernádi Judit, Péter Kata.

Fordító: Zöldi Gergely. Díszlet: Kálmán Eszter. Jelmez: Kiss Julcsi. Rendezőasszisztens: Kis-Kádi Judit. Zene: Mátyássy Szabolcs. Producer: Orlai Tibor. Rendező: Kocsis Gergely.

Belvárosi Színház, 2019. szeptember 12.

Henry Farrell: Mi történt Baby Jane-nel?

Játsszák: Hernádi Judit, Kiss Mari, Hartai Petra, Bercsényi Péter, Kovács Máté.

Fordító: Zöldi Gergely. Jelmez: Kiss Julcsi. Díszlet: Kálmán Eszter. Rendezőasszisztens: Kovács Krisztián. Producer: Kövesd Zsuzsa. Rendező: Alföldi Róbert.

Hatszín Teátrum, 2019. szeptember 20.

 

© 2016 KútszéliStílus.hu