Szekeres Szabolcs: Nincs visszaút

Tony Kushner: Angyalok Amerikában -

A test fedetlensége minden esetben a vérző lélek pőreségét jelzi.

Leplezni és elhallgatni, ameddig csak mód van rá. Bujkálni a család, az ismerősök, a kollégák éberen kíváncsi tekintete elől. Titok lappang az életekben. Ha kiderül, hogy homoszexuális a rejtőző, borul minden körülötte. Az Angyalok Amerikában Tony Kushnertől a szerelemről és a kiszolgáltatottságról szól. Megtapasztaljuk egy, a szexualitást hírből sem ismerő heteroszexuális pár házasságának végnapjait. Látjuk a tagjainak biztonságot adó meleg kettős szakítását, valamint egy másik szerelmet, amely fáklyalángként lobban fel, hogy aztán gyertyalángként, koppantóval nyomasson el.

angyalok1Tóth Zsófia, Major Erik / Fotók: Éder Vera

A Színház- és Filmművészeti Egyetem Várkonyi termében szemben ülünk az átellenben lévő fal jó részét elfoglaló tükör téglalapjával. A színészek és a publikum tagjai egyaránt látják az arcukat a tükörben. Az előadás gondoskodik arról, hogy szembesüljünk önmagunkkal a világos nézőtéren. Ezúttal nincs lehetőség az elrejtőzésre. Minden látható, ellentétben az írott szöveggel, ahol majd mindenki rejt valamit.

Az 1980-as években játszódó Angyalok Amerikában dialógusai az AIDS okozta félelem társadalmi tablójának igényével lépnek fel. De nemcsak a betegség a rettegés forrása. Tony Kushner bonyolult szerkezetű, politikai darabjában a Ronald Reagan kormányához közel állók vízionálnak forradalmat. Most majd mennyire más lesz, mondják. Néhány év múlva itt az áttörés. Persze a világon semmi nem változott az előző évekhez képest, csak éppen a másik oldal jutott a húsos fazék közelébe. Törley-Havas Sára dramaturgot és Ördög Tamás rendezőt ennél izgalmasabb dimenzió érdekelte a szövegből. Ezért Upor László fordításának felhasználásával a törékeny emberi viszonyokat tematizáló kamaradrámát alkottak a sokszereplős eredetiből.

angyalok2Lengyel Benjámin

Az első és a második felvonásban is mások adják a főszerepek egy részét a Pelsőczy Réka és Rába Roland vezette negyedéves színészosztály növendékei közül.

A rendezés egyik, a gördülékenységet és metafizikai mélység megjelenítését segítő ötlete az, hogy meghosszabbodik a játék tere. Az angyal földöntúlian baljós szavait halljuk a résnyire nyitott ajtó mögül. A gyógyszerfüggő Harpert (Tóth Zsófia) hallucinációja egyenesen az Antarktiszra vezeti. Még hallani a folyosón az asszony eufóriáját a vágyott ismeretlen iránt, miközben a másik jelenet már látható a játéktéren.

angyalok4 Kenéz Ágoston, Tóth Zsófia

A másik rendezői lelemény a következetesség. A test fedetlensége a vérző lélek pőreségét jelzi szigorúan minden esetben. A mezítelenség drámai erővel zárja és foglalja össze a szituációt. Amikor nincsen tovább, mert elveszett a meggyőző ereje a szónak, a mindent kínáló, vágyakozó test áll a szavak és a kíméletlenül mardosó lelkifurdalás közé. Ezért épül nagyszerűen Váradi Gergely és Fröhlich Kristóf kettőse a második felvonásban, az előbbi testi-lelki lemeztelenedéséig. A mormon hitű Joe és az AIDS-es barátját annak végóráiban magára hagyó Louis kapcsolata nem kevés bűntudattól terhelt. Egy viharos szerelem hullámvasútjának nem túl biztonságos, de mégis eleinte a magasba repítő kocsiján utaznak ők ketten. Váradi a jó ember, akit vallásos környezete csak gátolt. A test számára szégyellnivaló kolonc a szexuális együttlétekben. Egészen addig, amíg meg nem ismerte Louis-t. Fröhlich az ellenkező pólus. Száll ő lelkesen virágról virágra, hiába is élt biztos párkapcsolatban. Ám egykori élettársa közelgő halála olyan érzelmeket szabadít fel nála, amelyek alapjaiban forgatják fel az életét. Szakításuk Priorral (Kenéz Ágoston), amikor és ahogy tudatosul bennük az, hogy itt a vége, az előadás katartikus pillanata.

angyalok3Rohonyi Barnabás, Lengyel Benjámin

Veszelovszki Janka mindkét szerepében irracionális dinamikát ad az egyébként is feszes ritmusnak. Emily, a fertőző osztályon dolgozó ápolónő ugyanannyira feltárulkozó és titokzatos, mint majd Az angyal lesz. Emily homoszexuális betege ágyékán tartva a kezét mondja a tükörbe monológját a vágyáról, hogy művésznőnek készült annak idején. Elsöprő lendület jellemzi Az angyal alakítójaként. Ám az égiek követe mindenekelőtt humanizált lény, aki a földi élet felé kacsingat. Ezért a lehengerlő beszédfolyama közepette vált egy-egy mondat erejéig. Tesz egy lépést a szereptől felénk. A visszafogottsága csak megtévesztés. Hangsúlyai itt a test örömeit remélő, a közönséggel cinkosságot vállaló fiatal lányt mutatják.

angyalok5Veszelovszki Janka

Az atomjaira hulló viszonyok előadását látjuk. Az igazi erény azonban nem ez. Az Angyalok Amerikában világában a végleges szétválások előtt a kapcsolatok nemcsak alapjáraton működtek, hanem bensőségesek is voltak. Joe-t és feleségét, Harpert összekötötte valami alapvető kötődés a házasságon kívül is. Prior és Louis együttélése azért működött, mert az utóbbi mindig hazatalálhatott a dekoratőrhöz. A rendkívül harmonikus összjátékot produkáló színészosztály Ördög Tamás rendezésében magabiztosan meséli a fájdalmasan szép történetet, amely arról szól, hogy eljön a végpont, amikor tényleg nincs lehetőség a visszafordulásra a másikhoz.

Tony Kushner: Angyalok Amerikában

Rendező: Ördög Tamás. Dramaturg: Törley-Havas Sára. Koreográfus: Cuhorka Emese.

Játsszák: Fröhlich Kristóf, Kenéz Ágoston, Lengyel Benjamin, Major Erik, Rohonyi Barnabás, Samudovszky Adrian, Tóth Zsófia, Váradi Gergely, Veszelovszki Janka.

Színház- és Filmművészeti Egyetem, 2019. november 8.

 

© 2016 KútszéliStílus.hu