Szoboszlai Annamária: A halál ellenszere
HöKöm Projekt: Urbán Erotika / RS9 Színház
Petra kicsit sem perverz, csak a hímtag kifejezés az.
Mielőtt rátérek az Urbán Erotika címet viselő színházi előadásra, muszáj pár sort írnom az azonos nevű művészeti fesztiválról és a mögötte álló alkotócsoportról. Mindkettő életre hívója Gyuricza Gergely, és a csoport célja az erotika fogalmának átértelmezése, flow-élményként azonosítása. A flow-ban/erotikában látják az egyetlen gyógyírját a városi életmód fő betegségének, a jelenlétvesztettségnek, az ebből fakadó boldogtalanságnak és frusztrációnak. Véleményem szerint egészen pontosan fogalmaznak, de hogy még érthetőbb legyen erotika és élet összekapcsolása, érdemes tudni, hogy Gyuricza pszichológusként végzett, egy személyes veszteség feldolgozását segítő (művészet)terápia révén jutott el a festészethez, majd pedig az íráshoz, mint az önkifejezést, a személyiségfejlődést, a lélek felszabadulását segítő formához. Az idén első alkalommal megrendezett, de a csoport szándékai szerint évente jelentkező fesztivál a Gyuricza Gergely képeiből álló kiállítással vette kezdetét és megannyi ígéretes kísérőprogram mellett a Szabadesés című könyvéből készült színházi előadással, az Urbán Erotikával folytatódott. Ennek bemutatójára február 16-án került sor az RS9 Színházban.
Az Urbán Erotika címet viselő monodráma főhősnője Petra. Petra egy nagy, szőrös macijelmezben üldögél egy függesztett fotelben, miközben helyet foglalunk a nézőtéren. Valaki még a poharát is magával hozta a bárból (!), méregetem cseppnyi irigységgel a méretes kelyhet és a maradék vöröset. Kis híján a nyakamba löttyen az egész, de végül az enyhén spicces hölgy sikeresen helyet foglal közvetlenül a hátam mögött. A függesztett fotel leginkább egy füge belsejére emlékeztet, talán, mert szára is akadt egy fényfüzér formájában, de fények díszítik a keretet is. Petra hosszan, kicsit sietve beszél. Biztosan melege van abban a plüss izében. Fura mániája a férfiaknak a „rejtélyes” medvekosztümös nő, már a Kontrollban, Antal Nimród filmjében sem értettem. Megtudjuk, hogy Petra eminens tanuló volt, hogy anyja alkoholista, apja pedig különös keveréke egy elvetélt színésznek meg egy jobboldali pártszimpatizánsnak. Vesztes pozíció. Szegény lány kiről vegyen példát, ha apa–anya defektes. Vagy mindenki az? Petra életének és gondolkodásának középpontjában két férfi áll: egy kissé egyszerű hazai és egy nem túl sokkal bonyolultabb külföldi példány. Konyhafilozófiai elmélkedései közé ékelődő elbeszéléséből megtudjuk, hogy kettejük közül inkább az utóbbihoz húz a szíve, vele élte meg azt a fajta szerelmi katarzist, hozzá fűződnek azok az egész lényét megbolygató események, melyek – valljuk be – kicsit sem romantikusak, de egy valamire mégis felhívják a figyelmet: a nő működése a férfi agy számára felfoghatatlan, és a legtöbb esetben végzetesen szürreális, s ha a férfiak (író és rendező) ennek ellenére veszik a bátorságot, hogy megpróbálják elképzelni, miről és hogyan gondolkodik egy nő, akkor az eredmény: plüssmacijelmez fügeszékben. Bevallom, olykor elvesztem az érdeklődésemet a hallottak iránt, de nem azért, mert nem vagyok eléggé empatikus, vagy mert Kuna Kata nem elég izgalmas előadó.
Kuna Kata helyt áll Petra szerepében, s ugyan ismerek nőket, akik valóban képesek Platón barlanghasonlatán rágódni szex közben (jó, most túlzok, nem volt ilyen jelenet a darabban, bár Platón neve elhangzott), az egészen biztos, hogy csak egy megátalkodottan perverz nő nevezi a férfi farkát hímtagnak. Márpedig Petra kicsit sem perverz, csak a hímtag kifejezés az. Összességében a Kuna Kata szájába adott szövegek dagályosak, nem működnek a színpadon, különösen azok nem, melyek az előadás humorfaktoráért lennének felelősek. Ellenben vannak olyan pillanatok, amikor Kuna Kata – persze csak képletesen – levedli a medvebőrt. Olyankor előtűnik a nő, szimplán, szabadon, natúran, öncélú szóvirágok nélkül. És jól áll neki is, az előadásnak is. Sajnos ritkán történik meg. Persze, ha a fent említett mondathalmazok eltűnnének a darabból, akkor kevésbé tudnánk képet alkotni az írói leleményességről, cserébe viszont izgalmasabb színházat kapnánk. A monodráma drámaként kezdene működni, teret hagyna a játéknak, a karakter kibontakozásának és nem utolsósorban a csöndnek. Mert a zene mindenhová befurakodott. Nagyon hiányoltam a kimondatlanságban megnyilvánuló tartalmat, azokat a színházi pillanatokat, amiért valóban végig akarnám hallgatni Kuna Katát/Petrát, és nem az órámat lesném – ha lenne.
Az erotikát tehát kinyírta az irodalom, cserébe kíváncsi lettem a fesztiválra.
Urbán Erotika (HöKöm Projekt)
Gyuricza Gergely Szabadesés című regényéből színpadra írta: Egressy G. Tamás.
Szereplő: Kuna Kata. Díszlet: Vadász Ádám és Kovács Dorka. Zene: Kuna Bence. Rendező: Gulyás Ádám Endre.
RS9 Színház, 2024. február 16.