Turbuly Lilla: 11:8 a szerzők javára

Nyílt Fórum 2018 –

A színpadi alapanyag egyszemélyes műfajból sokszor közösségi alkotássá válik.

Második évadát kezdte meg január első hétvégéjén a megújult Nyílt Fórum Zalaegerszegen. (Arról, hogy miért volt szükség a megújulásra, itt található egy interjú Lőkös Ildikóval. Az első évad egerszegi fordulójáról itt számoltunk be, Radnai Annamáriával készült interjúnkban pedig az új szisztéma tapasztalatairól olvashatnak.)

Az előzményekről röviden csak annyit, hogy az 1985-ben Zalaegerszegen indult, új kortárs drámák létrejöttét és színpadra juttatását ösztönző Nyílt Fórum történetének első 15 évét töltötte a zalai megyeszékhelyen és a szomszédos egervári várkastélyban, majd a POSzT megalakulása után újabb 15 évre Pécsre költözött. A fesztiválprogram keretében és a Színházi Dramaturgok Céhének rendezésében a drámák egy részét felolvasószínházi formában mutatták be, másik részüket a Nyílt Fórum Füzetekben jelentették meg. Vitákat szerveztek, és a legjobb darab szerzője Vilmos-díjjal (egy szavazás útján megítélt, jelképes, ám a szakmában annál többre becsült elismeréssel) utazhatott haza.

nyílt2A Nyílt Fórum résztvevői a megnyitón (Az első sorban ülők a Dramaturg Céh elnökének, Radnai Annamáriának üzennek, aki nem tudott a Fórumon jelen lenni) / Fotók: Pezzetta Umberto

A megújult szisztémában nem a kész drámák értékelésén, hanem azon van a hangsúly, hogy a szerzők egy közel egy éves munkafolyamat során szakértők segítségével írhassák át, fejezhessék be darabjukat. Ennek első állomása a zalaegerszegi három nap. (Tegyük hozzá: lebonyolítása nem kis szervezőmunkát jelentett a rendezvényt befogadó Hevesi Sándor Színháznak, hiszen közben a három januári bemutatóra készültek, főpróbahét közeledett, előadások zajlottak. Besenczi Árpád igazgató és Sztarenki Pál művészeti vezető is hangsúlyozta azonban, hogy a kortárs dráma szívügyük, legyen szó műhelymunkáról vagy bemutatandó előadásokról. Szálinger Balázs, Krusovszky Dénes, jövőre pedig Mikó Csaba neve is ott szerepel a bemutatók sorában.)

A szerzők ebben az első etapban öt szakértői csoporttal találkoznak. Minden csoportban 3-4 színházi szakember (dramaturg, rendező, színész, kritikus) várja őket. Az egyenként 80 perces megbeszéléseken először a csoport minden tagja elmondja a véleményét a darabról, majd a szerző reagál a véleményekre, jó esetben (és az esetek java ilyen) konstruktív, ötletekben bővelkedő időt töltenek együtt. A következő forduló a DESZKA Fesztiválon zajlik, itt már azt is kipróbálják, hogy hangzik a színészek szájából egyik vagy másik jelenet. A darabokat aztán a POSzT-on ismerheti meg a nagyközönség, ahol felolvasószínházat rendeznek belőlük, de a munkának még itt sincs vége, ezután következik a kötetbe rendezés. A folyamatot szeptemberben a kötetbemutató zárja le. Mivel a szervezők úgy látják, hogy ez a forma bevált, az idén is ugyanezeken a stációkon keresztül jutnak el a darabok a kötetig. Az első, zalaegerszegi hétvégén így a csoportos megbeszélésekkel indult el a második évad.

Tavaly 160 körüli dráma érkezett a Dramaturg Céh pályázatára, ebből választották ki azt a nyolcat, amelyekkel a munka megkezdődött. Idén annyival könnyebb dolguk volt a bírálóknak, hogy „csak” 50 pályamunkát kaptak. Úgy látszik, a fiókban spájzolt drámák a tavalyi beadási dömpinggel megfogyatkoztak. Ahogy Lőkös Ildikó dramaturg elmondta, azért választottak ennek ellenére nyolcat és nem kevesebbet, mert ezek közül már egyikről sem mondtak volna le szívesen, még akkor sem, ha a szűkös költségvetés miatt jobb lett volna kevesebb szerzőt elszállásolni. A beválogatott szerzők száma ugyanis nőtt tavalyhoz képest, mert akkor csak egy, idén viszont három darabot jegyeznek társszerzők. Így a nyolc drámára tizenegy író jut.

nyílt fórum1Csoportmunka / Maros András, Merő Béla, Puskás Panni, Lőkös Ildikó, Szálinger Balázs

A nyertes pályázók sokfelől érkeztek, és többségük rendelkezik már írói és/vagy drámaírói tapasztalattal. Közülük többen visszatérők a Nyílt Fórum életében. Lénárd Róbert például többszörösen is, hiszen Virrasztók című drámája 2012-ben bekerült a Nyílt Fórum Füzetekbe, tavaly a szakértők között volt jelen, idén ellenben átgyalogolt a túloldalra, és maga is sikeresen pályázott Bácskamocsaras című (egyelőre félkész) drámájával. Maruszki Balázs 2009-ben a Végevégevégemindennek című apokalipszisdarabjával Vilmos-díjat nyert. Most Mennyből az angyal címmel a rendszerváltás időszakában játszódó színdarabbal érkezett. Kovács Dominik és Kovács Viktor (a Kovács-ikrek, ahogy többnyire emlegetik őket) tavaly azzal lepték meg a zsűrit, hogy mély ember- és társadalomismeretről árulkodó Jégtorta című drámájuk mögött két húszéves, színházi tapasztalattal nem rendelkező fiatal áll. Idén egy monodrámával jutottak a nyolc közé. A Mintapinty egy idős asszony számvetése, élete mögött ismét ott az általa megélt évtizedek hazai történelme, mindezt pedig szabadverses formában írták meg a szerzők, még mindig a mezőny legfiatalabb résztvevőiként.

Ahogy a megnyitón megtudtuk, hiába nincs színházi tapasztalata, a dramaturgok nagyon is ismerték Totth Benedek nevét. Második regénye, Az utolsó utáni háború kiemelt helyen szerepelt karácsonyi ajándéklistájukon. De első drámája, az Afganisztán is meggyőzte őket arról, hogy a Nyílt Fórumon a helye. Az alcíme szerint „véres családi dráma” a devizahitelek bedőlése körüli időkben játszódik.

Vele ellentétben Szálinger Balázs nevéhez már számos dráma és mesedarab is fűződik, a Köztársaságot a Dramaturg Céh 2012-ben az évad legjobb magyar drámájának választotta . Öt év után most azért mondott le a főszerkesztősége alatt az egyik legrangosabb irodalmi folyóirattá érett Hévíz vezetéséről, hogy többet írhasson. Színdarabot is. A tavaly is bekerült Maros Andrással közösen szeretnék befejezni Phil Collins című darabjukat, amelyben a híres zenész a rendszerváltás utáni Magyarországon szembesül hazánk abszurd valóságával.

nyílt3Lőkös Ildikó, Orbán Eszter, Sztarenki Pál és Merő Béla

Kurta Nikét színésznőként ismertük meg. Ahogy a megnyitón elmondta, egy-két év alatt több társulat is megszűnt, ahol dolgozott. Talán ezért is fordult a színészet mellett a drámaírás felé. És mivel a KÁVA drámatanár képzésén is részt vett, nem csoda, hogy színházi nevelési előadásokat ír szerzőtársával, Tési Dórával közösen. A Kerekasztal drámapályázatán egy hónapja mutatták be Néma bohócok című munkájuk felolvasószínházi változatát. Az ide beküldött Doboz pedig a Staféta pályázaton már nyert is, így ez az első darab a mezőnyből, amiről tudható, hogy jövőre egészen biztosan színre kerül. Drubina Orsolya színjátszó csoportot vezet és színikritikákat is ír. Első darabja az ide beküldött, felnőtteknek szóló bábmese, a Sárkányterminál, amire a vajdasági drámaíró pályázaton figyelt fel Radnai Annamária dramaturg, ő biztatta, hogy próbálkozzon a Nyílt Fórumon is.

O. Horváth Sári rendezőként végzett Marosvásárhelyen. A megnyitón elmondta, hogy elsősorban nem darabban, hanem előadásszövegben gondolkodik. Mostani témafelvetése – az anyasághoz, gyermekszüléshez való viszony változása az utóbbi évtizedekben – annyira benne van a levegőben, hogy szinte csodálkozik az ember, miért láttunk erről eddig ilyen kevés előadást. (A közelmúltban született egyébként egy nagyon izgalmas, a sztereotípiákat már-már a blaszfémiáig menően megkérdőjelező performansz, Szabó Veronikától A kisbaba.)

O. Horváth Sári felvetése egy lehetséges magyarázatot ad arra is, miért lehet sikeres a Nyílt Fórum új formája. Az írás, és így a drámaírás is hagyományosan magányos tevékenység volt. Rendes menete szerint az író készre írta a darabot, aztán kilincselni kezdett vele a színházaknál, ahol vagy elutasították, vagy elfogadták. Ma azonban a kész darabok kora leáldozni látszik, a színházak gyakran ötletekből, improvizációkból kiindulva hoznak létre előadásszövegeket, amelyek alakulásába a dramaturg, a színészek és a rendező is aktívan beleszól. A színpadi alapanyag egyszemélyes műfajból – némileg a filmforgatókönyvekhez hasonlatos módon – sokszor közösségi alkotássá válik. Tulajdonképpen ezt a modellt használja fel a Nyílt Fórum is.

Hogy milyen sikerrel? A tavalyi darabok közül egynek, Szilágyi Eszter Anna Nyíregyháza utcájának (Novák Eszter rendezésében) most volt a bemutatója az Ódry Színpadon. Znajkay Zsófia Rendezői változatát a Szkénében állítják színpadra. A Kovács-ikrek Jégtortája is araszolgat a színpad felé, még ha konkrétabb információt erről most nem is oszthatunk meg. Ahogy Lőkös Ildikó mondta, a színdaraboknak is megvan a maguk sorsa, sokszor kiszámíthatatlan, hogy melyiket és mikor mutatják be, van, hogy éveket kell rá várni. De a dramaturgok mindent megtesznek, hogy a Nyílt Fórumon csiszolódott munkák útja minél rövidebb legyen. Így lesz ez az idei, az újratervezéstől számított második évadban is.

Nyílt Fórum, Hevesi Sándor Színház, Zalaegerszeg, 2018. január 4-6.

 

© 2016 KútszéliStílus.hu