Turbuly Lilla: Monodrámák, párbeszédek

Az őz / ZA – KO Fesztivál

Az előadás ötvözi a monodrámát a többszereplős színművel: rövid jeleneteket látunk a két múltbeli idősíkból, Eszter gyermek- és felnőttkorából.

A zalaegerszegi Kvártélyház nyári programja a ZAlaegerszegi KOrtárs Művészeti Fesztivállal kezdődik. Most már mondhatjuk, hogy hagyományosan, hiszen a 12. évadnál járnak. Sokáig a MANNA Egyesülettel közösen rendezték ezt a fesztivált, amelybe közös premier és több független színházi vendégelőadás is belefért. A független szféra egyre szűkülő lehetőségei a MANNA esetében is színházi tevékenységük fokozatos elapadásához vezettek. A Kvártélyház most már néhány éve maga rendezi a fesztivált. Idén négy estén várták azokat a nézőket, akik a nyáresti musicalek mellett más műfajokra is kíváncsiak. A békéscsabai színház Az őz című előadást hozta el, Légrádi Gergely monodrámáját Fekete-fehér címmel pedig Göttinger Pál adta elő. Utóbbi jubileumot is ünnepelt: itt tartották belőle az 50. előadást.

A programban a két színházi előadás mellett egy Hrutka Róbert-koncert és egy színházi stand-up szerepelt, Az előadás címe: Széchenyi tér 3 – 5. címmel (ez a Kvártélyház hivatalos címe). Utóbbi keretében Tompagábor Kornél, a Kvártélyház igazgató-rendezője beszélgetett Dura Veronika és Bot Gábor színművészekkel. Mindketten több kvártélyházi előadásban is szerepeltek már. Szó esett indulásukról, pályájuk fontos szerepeiről, a Kvártélyházhoz kötődő munkáikról.

515981839 1254058953179957 2495316157938082374 nAz előadás címe: Széchenyi tér 3 - 5. / Tompagábor Kornél, Dura Veronika és Bot Gábor / Fotók: Köves Eszter, Kvártélyház

A nyitónapon a Békéscsabai Jókai Színház érkezett Az őzzel. Szabó Magda neve önmagában is jó hívószó, de a teltházhoz bizonyosan hozzájárult az is, hogy a Déryné Program keretében meghívott előadásra mindössze 200 Ft-ba kerültek a jegyek. A ZA – KO jegyárait a színház mindig is alacsonyabban tartotta, mint a népszerű musicalekre szóló belépőket, bár országos viszonylatban ezek sem számítanak kiugrónak. A szinte ingyenjegy viszont azoknak is lehetőséget teremt, akik sem a 4-5.000, sem a 7.000 Ft-os jegyet nem engedhetik meg maguknak.

A békéscsabai színház földrajzi távolsága miatt – hasonlóan a zalaegerszegihez – meglehetősen kiesik a fősodorból, a megyén kívüliek legfeljebb vendégjátékok alkalmával láthatják. Egy olyan könnyen utaztatható, különösebb színpadi technikát nem igénylő előadás, amilyen Az őz, jó alkalom arra, hogy máshol is bemutatkozhassanak.

514164154 1251781096741076 2284611773149819647 nAz őz / Tarsoly Krisztina

Szabó Magda 1959-ben megjelent regénye egy elismert, sikeres színésznő, Encsy Eszter belső monológja, aki szerelme temetésére érkezik. A váltott idősíkokkal dolgozó történetből kikerekedik a főszereplő élete. Nehézségekkel, nélkülözéssel teli gyermekkora elszegényedett, osztályidegennek bélyegzett értelmiségi családban; ambivalens kapcsolata iskolatársnőjével, Angélával, akitől elirigyli a címbeli, szimbolikus jelentéssel is bíró őzt, majd akaratlanul is az állat halálát okozza. A regény mottója lehetne Rakovszky Zsuzsa versrészlete: „soha nem múlik el a szeretet, ahogy nem múlik el a gyűlölet sem.” (Párbeszéd az időről) Az évtizedeken át kitartó, nagy érzelmek vezetnek az Eszter, Angéla, Lőrinc háromszög tragédiájához is.

A regény, éppen a belső monológos forma miatt nem kínálja magát színpadi játékra. Monodrámának már inkább. Az ősbemutatóra a Rózsavölgyi Szalonban került sor még 2016-ban, Őze Áron rendezésében, Kovács Krisztina dramaturg színpadi átirata alapján. Ezt az előadást Nagy Mari főszereplésével hosszú évekig játszották. Ugyanezt a szövegváltozatot használja a békéscsabai színház is, ahol Tege Antal rendezésében állították színre a darabot.

513939086 1251780983407754 7366980863287532826 nAz őz / Tege Antal, Komáromi Anett és Tarsoly Krisztina

Egy temetőben vagyunk, a háttérképen az őszi fák melankóliája, előtte egy pad. Encsy Eszter itt mondja el a történetét. Az előadás ötvözi a monodrámát a többszereplős színművel: rövid jeleneteket látunk a két múltbeli idősíkból, Eszter gyermek- és felnőttkorából. Villanásnyi párbeszédekben megjelennek életének fontos szereplői. A zongoratanár édesanya (Komáromi Anett) és a háttérbe szorított, az új világban élhetetlen apa (Tege Antal), akik között szoros szövetség van. Angéla (Kiss Viktória), az iskolás lány, később ugyanő már felnőtt nőként és riválisként. Ezek a rövid, párbeszédes részek oldják a monológformát, ahogy ezt a célt szolgálja az a néhány korabeli dalbetét is, amelyeket – Eszter jóbarátja, (Nagy Róbert) ad elő. Az előadás e forma ellenére is megőrzi epikus jellegét, a párbeszédes részek kissé illusztratívak maradnak.

Az Esztert játszó Tarsoly Krisztina szép orgánumát jó hallgatni. Aprólékos gonddal építi fel a szerepet, amelyben a kislány Esztert és a felnőtt nőt egyaránt meg kell jeleníteni, a szerep túlnyomó része azonban egy élet megvallása. Encsy Eszter szabálytalan személyiségét, indulatait, szenvedélyeit kell az életre való rálátás higgadtabb nézőpontjával ötvözni. A végeredmény kicsit szabályosabb, „jólfésültebb”, mint amit a regény alapján várnánk. És ez az egész előadásra elmondható: szimpatikus, míves, a szöveg erejére koncentráló, azonban az alapanyagnál alacsonyabb hőfokú játékot láttunk.

515626997 1254842019768317 6050527870953773617 nFekete-fehér / Göttinger Pál

Göttinger Pált a Fekete-fehérben sajnos most nem tudtam újranézni. A Stefan Zweig Sakknovellája alapján készült monodráma négy szerepében nyújtott kiváló alakítását a tatabányai monodráma fesztivál fődíja is jelzi. És ahogy zalaegerszegi nézőktől hallottam, most is igen meggyőző volt.  

Jó, hogy a ZA – KO Fesztivál, ha karcsúbb programmal is, de tartja magát a zalai nyári színházi kínálatban (amelynek másik meghatározó szereplője az egervári várban gyakorlatilag az egész éves repertoárját bemutató Turay Ida Színház a maga zenés, vígjátékos kínálatával). Az elmúlt 12 évben bizonyították, hogy van igény erre a másfajta nyári színházra is a városban.  

ZA – KO Fesztivál, 2025. június 30 – július 4.        

 

© 2016 KútszéliStílus.hu