színház

Kutszegi Csaba: Csak két igen jó előadás

Howard Ashman – Alan Menken: Rémségek kicsiny boltja/ Pesti Színház; Jane Austen: Büszkeség és balítélet/ Vígszínház /

Lám, nehéz olyan előadásról kritikát írni, amelyen a bíráló szándék nemigen találhat fogást – viszont sokkal jobb nézni!

Turbuly Lilla: Mindennapi mesék – új szemszögek

Tükörszem; Az őzike, akit Szerelemnek hívnak / Vojtina Bábszínház /

Hogyan lehet a klasszikus mesék mellett a saját tapasztalataikra és az őket körülvevő világra építve megszólítani a kicsiket?

Kutszegi Csaba: A élet egy nagy vaudville

Eugene Labiche – Mark Michel: Olasz szalmakalap / Nemzeti Színház //

…tisztességesen, és lehetőleg boldog jövőt biztosítva neki, férjhez kell adnia a lányát – még akkor is, ha a világ körülötte felismerhetetlenné változott.

Turbuly Lilla: Felsőfokon

Michael Haneke: Szerelem / Örkény István Színház /

Pogány Judit és Gálffi László játéka az emberi esendőség és a szeretet megmutatása felsőfokon. A néző még azt is látja, amit a karakterük gondol.

Turbuly Lilla: Júlia felnő

Shakespeare: Rómeó és Júlia / Hevesi Sándor Színház //

Az előadás lendülete végig megmarad, képes az „unalmas kötelezőből” a nézőt végig lekötő, élő színházat teremteni.

Török Ákos: Az MI már itt van a pincében

Székely Csaba: MI vagyok / Pinceszínház /

…egy intellektuális tábortűz, amelyben együtt serceg egy emberi dráma az élet értelmével és a Mesterséges Intelligenciával kapcsolatos aktuális és fontos kérdésekkel.

Kutszegi Csaba: Nem-zsidó zsidók és zsidó zsidók

Székely Csaba: Az igazság gyertyái/ Budaörsi Latinovits Színház

Aktuálpolitikával egyébként kell foglalkoznia a színháznak, de ha azért cserébe az artisztikum vész el a vásáron, vagy kerül háttérbe az előadáson, az nem jó választás.

Kutszegi Csaba: Kit érdekel az igazság?

Szauer Lilla: És miért, hogy az éjszaka– Trafó /

…ha már az előadás az igazság morális alapokon nyugvó színeváltozásairól (is) szól, nehéz eltekinteni attól, hogy eltöprengjünk arról: vajon kinek (és miért) fog tetszeni, és vajon kinek (és miért) nem.

Kutszegi Csaba: Bennünk van a sárkány

Microstagiune – Temesvári Showcase 2025 /

A gondolatisága elképeszt és megrémít, a benne látható emberi helytállás büszkeséggel tölt el, és lelkesít.

Turbuly Lilla: Klasszikusok pop/rock ritmusban

MAFESZT 2025 / Nagyvárad

Ezek az alkalmak igen jók arra, hogy tájékozódjunk a részt vevő színházak friss előadásairól és jelenlegi helyzetéről, hiszen általában nem is csak egy, hanem két-három előadással vannak jelen…

„Minden színész a saját szerepének ügyvédje”

Beszélgetés Hermányi Mariann-nal

„Ez a lány nem egy filozófuszseni, de úgy érzem, vele szemben sem a pedagógusok gyöngye áll, hanem egy önelégült alak, aki a saját gondolataiból ír könyvet, majd számon kéri mint egyetemes tudást.”

Turbuly Lilla: Felzeng a jelen

A kétfejű fenevad / Miskolci Nemzeti Színház

Itt szinte senki sem az, aminek látszik, nem azt mondja, amit gondol, a német-római császári sasnak két feje van, a hatalmi érdekek vezérelte igazságnak azonban ennél jóval több.

Török Ákos: Esterházy Péter a lovát ugratja

Esterházy Péter: Mercedes Benz/ Vígszínház /

A Mercedes Benz műfaji megjelölése: történelmi revü, tétje tehát a szórakoztatás. Amit azonban bemutat: négy évszázadnyi magyar történelem, az nem éppen szórakoztató.

Kutszegi Csaba: Részegnek lenni isteni

Ivan Viripajev: Részegek/ Budaörsi Latinovits Színház /

Nem is részegek, csak az élet nyomorítja őket sárban, mocsokban fetrengő, értelem nélküli véglényekké. Még az is lehet, hogy ezek a szerencsétlen emberek nem is isznak.

Kutszegi Csaba: Két falat hal

Aesopus – Dargay Marcell – Fábián Péter – Parti Nagy Lajos: A nyúl füle /

Örkény István Színház /

Zsigmond Emőke gyönyörű hangon, kristálytisztán harsogja dala visszatérő refrénjét, amelynek első két szava így hangzik: „Basszátok meg!”.

Szoboszlai Annamária: Ma ez a sirályáldozat

Jonas Petter Aronsen: Az ember, aki elvesztette az időt / Vígszínház /

Valójában a néző az, aki elvesztette az időt és vele együtt a teret is. A színház önmagát idézi, önmagával dialogizál, a meglévőből dolgozik.

Turbuly Lilla: In medias res

Nyílt tárgyalás // A Halál kilovagolt Perzsiából / Katona József Színház /

A decemberi premierhétvége a rendezőnőké volt a Katonában.

Kutszegi Csaba: Uber(-taxi) alles

Spiró György: Az imposztor / Pesti Színház

…az, hogy „börtönben élünk”, valamint hogy az elnyomó hatalommal szemben ki kell vívnunk a szabadságunkat, szóval, ezek napjainkról szóló megállapítások.

Turbuly Lilla: „Ez itt a rendező telefonszáma”

Szilánkok a 11. Interetnikai Színházi Fesztiválról, Szatmárnémetiből /

Mivel a 26 előadásból a Szatmárban töltött 4 nap alatt mindössze 8-at láttam, átfogó elemzés helyett csak töredékes tapasztalataimat oszthatom meg az olvasókkal.   

© 2016 KútszéliStílus.hu