Turbuly Lilla: Ajándék ez a nap
Kérész Művek 57.– egy nap, ami a tiéd –
Ezen az estén kiemelt szerephez jutott a nézői szemszög. Sőt, nemcsak kiemelt, de kivetített szerephez.
Az Artus „performansz-kocsmája”, ahogy az egyetlen nap alatt megszülető, majd este egyetlen alkalommal közönség elé kerülő „kortárs varietéjüket” meghatározzák, 2020. február 29-én a szökőnap, szökőév témakört dolgozta fel.
Már az előzetes adott némi gondolkodni- és tennivalót a leendő nézőnek: arra hívta fel, hogy használja ki ezt a csak négyévente adódó lehetőséget: „Jól gondoljuk meg, mivel vagy kivel töltjük!” Szökőnapon születettként külön is megszólítva éreztem magam. Ha már a szökő születésnapomat, február 24-ét (mert, ahogy ez az Artusban is elhangzott, a naptár szerint nem 29-e, hanem 24-e a szökőnap) munkával töltöttem, most hallgattam a felhívásra, és csupa „haszontalan” dologra szántam ezt a napot: bambultam és a semmit tettem, mindezt azzal a jóleső érzéssel, hogy Artusék szerint is enyém ez a nap.
Este nyolckor aztán azzal szembesültem, hogy még soha nem láttam ennyi embert Kérészen, kivéve az 50. alkalmat, de akkor a nagyteremben voltunk. Hála a törzsközönségnek és az újonnan csatlakozóknak, a sorozat kezdi kinőni szokásos terét. Nem tudom, milyen a rendszeresen visszajárók és az egy-egy alkalomra beesők aránya, de a „performansz-kocsma” összetételből a jóféle zenés kocsmahangulat kétség kívül már érkezéskor adott.
Ezen az estén kiemelt szerephez jutott a nézői szemszög. Sőt, nemcsak kiemelt, de kivetített szerephez. Belépéskor ugyanis Vass Imre arra biztatott bennünket, hogy kukucskáljunk bele egy titokzatos dobozba, és kívánjuk valamit. A kukucskálón keresztül azonban nem mi láttunk, hanem minket láttak – kamerával. Mi pedig pár perccel később találgathattuk, hogy a falra vetített szemek közül vajon melyik a miénk.
Kaptunk néhány támpontot arról, hogy milyen gondolatfutamok nyomán születtek meg az aznap esti jelenetek: szökőév, szökés, az idő múlása, kíváncsiság és öregedés. Egyes jelenetek könnyen megfejthetően dolgozták fel ezeket a témaköröket, mások távolabbról, nehezebben értelmezhetően kapcsolódtak hozzájuk. Az este két legerősebb performansza az első körbe tartozott.
Az egyik az „aki kíváncsi, hamar megöregszik” közmondásra épült. Minden néző leírhatott egy őt foglalkoztató kérdést, Mayer Zita pedig vállalta, hogy magára veszi kíváncsiságunk öregítő hatását. A kérdések a „mikor futok végre be?” és a „mikor fogok meghalni?” tengelyen a viccestől a lételmélet alapvető kérdéseiig íveltek, és Philipp György adott nekik (ének)hangot. Miközben énekelt, Mayer Zitát segítői egyre öregebbnek öltöztették, a haját egyre fehérebbre hintőporozták, a háta egyre roskadtabb, a szemüvege egyre esztékásabb lett. Ebben a jelenetben kérdéseikkel a nézők is az alkotófolyamat részévé tudtak válni, méghozzá úgy, hogy a nevetés mellett a minket kínzó kérdések is kibuggyanhattak.
Bakó Tamás időhiány miatt évek óta olvasásra váró könyveit hozta el, amelyekből minden asztaltársaságnál felolvastak néhány bekezdést. Ezekhez a könyvekhez kapcsolódott aztán az a jelenet, amelyet, ha könyvkiadó lennék, gyorsan megvennék reklámfilmnek. Vass Imre A Jó, a Rossz és a Csúf című film egyik ikonikus jelenetét prezentálta. Az igen sűrűn belakott teremben ide-oda csörtetve és rohangálva, asztalok alatt bujkálva, innen oda vetődve kereste a kincset. Ami ebben az esetben az a bizonyos, Bakó Tamás-féle könyvcsomag volt, és amiért a filmből megidézett további szereplők, majd a közönség vállalkozó kedvű tagjai is harcba szálltak. Minden iróniája mellett is vigasztaló látvány volt, ahogy Földényi F. László tanulmánykötetéért és társaiért folyt az ádáz küzdelem. Hazafelé, a metróban el is képzeltem, ahogy megállnak a kézben pörgetett telefonok erre a látványra.
Bevallom, hogy ezekben az influenza- és egyéb vírusokkal terhes időben nem akaródzott bedugni a kezem a machinátor készülék kesztyűjébe, több tucat érdeklődő után, így erről nem tudok beszámolni. De nem is célom leírni az összes jelenetet. Amelyek közül többnél kerestem, de nem találtam kapcsolódást a fő témához. Ez persze egyáltalán nem baj, Kérészék nem kötik meg a fantáziánkat. Amikor Nagy Csilla belekígyózik a társaiból összeállt Laokoón-csoporthoz hasonló képződménybe, akik egyenként elszivárogva magára hagyják a fejen álló táncosnőt, abba nagyjából annyi mindent láthatunk bele, ahányan vagyunk.
Dányi Viktória hollónak öltözött postásától személyre szóló képeslapokat is kaptunk. Az enyém Szingapúr éjszakai látképe, a szövege pedig sokkal személyesebb, mint a „minden rendben, itt jó” típusú képeslapok, amelyeket a gyerekkori táborokból küldözgettem haza.
Ahogy a Kérész-estek is a gyakori nézőnek legalább annyira szólnak a személyességről és a közösségi együttlétről, mint a művészeti performanszról. Kérdés, hogy hol van az a határ, ahol az érdeklődő sokaság még nem megy szembe ezekkel az értékekkel.
Kérész Művek 57.–egy nap, ami a tiéd –
Alkotó performerek: Bakó Tamás, Bodóczky Antal, Dányi Viktória, Kocsis Gábor, Kőmíves Csongor, Mayer Zita, Mikó Dávid, Mózes Zoltán, Nagy Csilla, Palojtay János, Philipp György, Szalay Henrietta, Vass Imre
Animáció: Hajdu Gáspár, Papp Gábor. Rendező: Goda Gábor.
Artus Stúdió, 2020. február 29.