Turbuly Lilla: Plüssfigurák
Kincses Réka és a társulat: Madame Tartuffe /
Udvaros Dorottya egyenesen sziporkázik. Hosszú sörényes, rendkívül energikus karaktere gőzhengerként tör előre, és játékának köszönhetően majdnem el is hisszük, hogy léteznek csodák…
Kincses Réka harmadjára tért vissza a Vígszínházba, és két Házi színpados bemutató (A Pentheszileia program; Nem vagyok Miriam) után most a Pesti Színházban rendezett egy olyan darabot, amelyet a társulattal közösen hoztak létre. Életrajzából tudható, hogy három évig alternatív orvoslást tanult a berlini Samuel Hahnemann Schoolban (Hahnemann a homeopátia rendszerének kidolgozója volt). Valószínűleg innen adódott, hogy a darab ebben a természetgyógyász közegben játszódik, van benne többek között családállítás és meditációs gyakorlat is. Utóbbiba, melyhez egy-egy, a beengedésnél kapott plüssfigurát is használhatunk, a közönséget is bevonják.
A természetgyógyászat rendkívül kiterjedt, hozzáértő és lelkiismeretes gyógyítók mellett kóklereket és szélhámosokat is felvonultató világából itt az utóbbi felé hajlik a varázsvessző, bár Madame Tartuffe közel sem kétdimenziós figura. A mába helyezett Tartuffe-történetben a szereplők megtartják a Molière-dráma neveit, ami a (kötelező olvasmányt nem elbliccelő) nézőben eleve előítéleteket szül az adott szereplő iránt. És folyamatos összehasonlítási kényszert, hogy akkor most hogy is volt az eredeti drámában, és ehhez képest itt ki milyen karakter.
Ertl Zsombor, Bölkény Balázs, Udvaros Dorottya, Kövesi Zsombor, Majsai-Nyilas Tünde / Fotók: Dömölky Dániel
A valóság és a propaganda viszonya, a manipuláció kérdésköre ma a mindennapjaink része; a romló állami egészségügyi ellátás miatt pedig egyre többen fordulnak alternatív gyógyítókhoz, sokaknak van közvetlen vagy közvetett, jó és rossz tapasztalata erről a közegről. Az ötlet tehát jó, a darabon pedig érződik, hogy részben improvizációkból született. A dramaturg Enyedi Éva volt, és van is egy kis pintérbélás fílingje a terápiás őrületnek, amit a színpadon látunk, élén Madame Tartuffe-fel, ezzel a tolókocsijából feltámadó, szuggesztív energiabombával, aki azonban amellett, hogy névrokonához hasonlóan megszerezné Orgon családjának, pontosabban Pernelle úrnak a vagyonát, maga is szenvedő, beteg ember, aki hisz a saját gyógyító erejében. A történetbe behoznak még egy ügynökszálat is, és megfosztanak bennünket az illúziótól (ha lenne), hogy a hatalom majd a végén igazságot tesz, mint az eredetiben.
Ez az improvizációs jelleg határozott nyomot hagy az előadáson. Bár kirajzolódik egy történetszál, az egymás után sorjázó családállítások, energialehívások és feszültséglevezető tombolások között hullámzunk, és ez a hullámzás azt is jelenti, hogy az előadás időnként leül, eltűnik belőle a feszültség, és tét nélküli játéknak érződik.
Udvaros Dorottya
Pedig a színészek mindent megtesznek, hogy ne így legyen. Udvaros Dorottya egyenesen sziporkázik. Hosszú sörényes, rendkívül energikus karaktere gőzhengerként tör előre, és játékának köszönhetően majdnem el is hisszük, hogy léteznek csodák és karizmatikus gyógyító emberek, és ez a Madame Tartuffe közéjük tartozik. Tulajdonképpen igazságtalan dolog őt ezzel a rossz emlékű névvel lejáratni.
Tudható, hogy a próbafolyamat során több szerepcserére is sort kellett keríteni: Hegedűs D. Géza Pernelle urát Kőszegi Ákos vette át, és Orgont (aki itt a feleség Horváth Szabolcs Elmírája mellett) még Szilágyi Csenge kezdte próbálni, de Petrik Andrea játssza. Madame Tartuffe részletesebben kidolgozott, abszolút főszerepe mellett a többieknek kevésbé árnyalt, általában egy-két jellemzőre felépített karakterek jutnak. Petrik Andreának a (gyerekével is) kemény, határozott, Madame Tartuffe-nek azonban a végsőkig hívő asszony, Horváth Szabolcsnak a kételkedőbb, szülőként viszont elfogadóbb apa. Liber Ágoston érzékeny, coming out-oló Damist játszik meggyőzően, Kövesi Zsombor Valérja éppen az ellentéte: örökmozgó, erős és kiszámíthatatlanul veszélyes, az a típus, aki elől sötétedés előtt is kitér az ember. Ertl Zsombor Madam Tartuffe férjeként hajlítható, feminin untermann, aki a Majsai-Nyilas Tünde által játszott, az alárendeltségben sorstárs Ursulával egymáshoz sodor a közös sors és a közös főnök.
Horváth Szabolcs, Petrik Andrea, Ertl Zsombor, Kőszegi Ákos, Udvaros Dorottya, Majsai-Nyilas Tünde
A plüssfigurák az előadás több pontján előkerülnek, Madame Tartuffe tolókocsiját is velük díszíti Csiki Csaba díszlettervező. És valahogy az előadás is megmarad egy jó ötletből született játékos kísérletnek, plüssfigura szereplőkkel. Az előadás végén a nekünk kiosztottak visszakerülnek a tartódobozukba. De Udvaros Dorottya Madame Tartuffe-jét visszük magunkkal.
Kincses Réka és a társulat: Madame Tartuffe
Játsszák: Udvaros Dorottya m.v., Ertl Zsombor, Majsai-Nyilas Tünde, Kövesi Zsombor m.v., Petrik Andrea, Horváth Szabolcs, Kőszegi Ákos, Liber Ágoston m.v., Bölkény Balázs, Balázsovits Edit.
Diszlet: Csiki Csaba. Jelmez: Cs. Kiss Zsuzsanna. Dramaturg: Enyedi Éva. Világítás: Ágoston András. Mozgás: Gergye Krisztián. Ügyelő: D. Mucsi Zoltán, Báhner Péter. Súgó: Jároli Helga. Rendezőasszisztens: Efstratiadu Zoé. Rendező: Kincses Réka.
Pesti Színház, 2025. október 2.